Een vriendin van mij – bewindvoerder – belt me op. Of ik een ouder echtpaar wil helpen wat hun huis verkocht heeft en nu een aantal zaken moet regelen. Het meeste kan en moet digitaal en de mensen zijn totaal niet digitaal vaardig. Uiteraard wil ik ze helpen.

Als ik kennis maak met het echtpaar kom ik in een gezellig huis, waar her en der nog wat verhuisdozen staan. Meneer is druk met de verhuizing geweest en zorgt daarnaast voor zijn vrouw die dementerend is. De beide zoons zijn niet aanwezig. Een van hen woont in het buitenland en de andere zoon is ook niet digitaal vaardig.

De vraag van meneer lijkt in eerste instantie eenvoudig, helpen met de afwikkeling van de administratie.

Maar als ik ga kijken waar we het een en ander kunnen vinden, blijkt dat de administratie de laatste jaren niet goed meer is bijgehouden. Logisch, meneer is op hoge leeftijd en had zorgen genoeg.

We gaan aan de slag en ik koop een paar ordners en mappen om alles te gaan ordenen. Ik kom de eerste paar weken vrijwel iedere week/twee weken omdat we alles eerst in orde moeten maken.

Verkoop

Omdat de woning verkocht is, heeft het echtpaar nu ineens  vermogen. Ik adviseer meneer om het geld te verspreiden over diverse banken. Het zijn onzekere tijden en het echtpaar heeft altijd hard gewerkt. Het zekere voor het onzekere nemen en het geld spreiden. Dat blijkt nog niet zo makkelijk, want de banken zijn vanwege Corona dicht, er zijn minder banken open en al met al zijn we wel een paar weken bezig voordat we het geld gespreid hebben.

Langzamerhand krijgen we weer meer grip op de financiën en en de administratie. We lopen alle verzekeringen af en kijken of deze nog kloppen.

Ik vraag de uitvaartverzekeringen en levensverzekeringen op en zorg ervoor dat van alle polissen een overzicht  is en we de laatste versies hebben. Ook deze gaan in een map. Zo hebben we alles bij elkaar en goed geordend.

We spreken meestal af als mevrouw naar de dagbesteding is, omdat we dan even rustig kunnen overleggen. Mevrouw vraagt aandacht en wil graag weten wat we doen, alles uitleggen leidt soms tot meer vragen.

Als mevrouw op een dag terug komt van de dagbesteding zie ik dat de kleding stuk is en niet schoon. Ik heb die dag wat extra tijd en we nemen samen de kledingkast van mevrouw door. De kast zit vol met kleding. Veel van de kleding die ze heeft past niet meer, zit niet lekker of is nu niet meer praktisch voor haar. Mevrouw zag er graag goedgekleed uit. Daar gaan we weer voor zorgen.

We zoeken nog wat setjes bij elkaar en ik hang het samen in de kast zodat meneer het zo bij elkaar kan zoeken.

Ik bestel een paar broeken voor mevrouw en als ik die binnen heb, dan passen we ze en de goede houden we, de rest stuur ik terug.

Ik zie het als een extra service, mijn zorg gaat verder dan enkel administratie. Binnen het levensexecuteur-schap zijn dit zaken waar het om gaat. Mevrouw is blij, heeft het meermaals over het mooie nieuwe vest wat ze aan heeft.

Het werk van een levensexecuteur gaat vaak verder dan enkel een administaratieve dienst. Het gaat om hulp bij alledaagse zaken, signaleren, ondersteunen en om advies geven. Niet alleen digitaal maar ook op persoonlijk vlak en op  het gebied van welzijn.  Uiteraard ruim ik meestal niet zelf kasten op, maar in dit geval had ik even wat tijd over en kon ik zodoende even wat extra doen. Dat hoort ook bij mijn werk, soms even wat extra doen en iemand blij maken. Dat maakt  het werk van mij  zo mooi, bijzonder en daarom is geen dag hetzelfde!